Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2014

ΤΟ ΝΕΡΟ

Την ημέρα της μεγάλης πλημμύρας στη περιοχή μας υπήρξαν μεγάλες ζημιές. Είχε μεσολαβήσει το Σαββατοκύριακο και τα παιδιά ερχόμενα στο σχολείο τη Δευτέρα είχαν πάρα πολλά να μας πουν, που συνέβησαν στην οικογένειά τους ή σε στενούς συγγενείς τους, λόγω αυτής της μικρής καταστροφής. Μας περιέγραψαν με λεπτομέρεια για καταστήματα που "βούλιαξαν στη λάσπη", για ακινητοποιημένα αυτοκίνητα στους δρόμους, για διαμερίσματα που μπήκε το νερό ως το σαλόνι και άλλα πολλά περιστατικά. Προσπαθώντας να εκμαιεύσουμε πληροφορίες για το αν ξέρουν: α) από που έρχεται η βροχή β) γιατί το νερό έμεινε στους δρόμους και πλημμύρησαν τα σπίτια γ) κάθε φορά που βρέχει παθαίνουμε όλα αυτά που συνέβησαν δ) είναι καλό να βρέχει ή καλύτερα να μην είχαμε ποτέ βροχή διαπιστώναμε κι εμείς και τα παιδιά, ότι δεν γνωρίζαμε όλες τις απαντήσεις. Έτσι ξεκινώντας από το τι ξέρουν τα παιδιά και τι θέλουν να μάθουν αλλά και με ποιο τρόπο, δόθηκε το έναυσμα για να κάνουμε ένα project για το νερό. Όλα τα παραπάνω τα καταγράψαμε σε πίνακες κι αρχίσαμε να σχεδιάζουμε δραστηριότητες.



Όπως διακρίνεται και στους πίνακες, τα παιδιά γνώριζαν πολλά πράγματα για το νερό αλλά είχαν περισσότερο απορία για τη βροχή και το χιόνι και πως αυτά δημιουργούνται και κυρίως που πάει όλο αυτό το νερό της βροχής. Την επόμενη μέρα κι ενώ είχαμε ζητήσει από τα παιδιά να ρωτήσουν τους γονείς τους ή να ψάξουν σε βιβλία, ή να ψάξουν στον υπολογιστή με τη βοήθεια κάποιου ενήλικα μια πληροφορία για το βασικό τους ερώτημα, δηλαδή της δημιουργίας της βροχής, ακούσαμε τις εξής απαντήσεις:
"Ο Θεός τη στέλνει" Α. (αγόρι)
"Τα σύννεφα την έχουν μέσα τους" Ε. (κορίτσι)
"Όταν συγκρούονται τα σύννεφα βρέχει" Δ. (αγόρι)
"Βρέχει όταν κρύβεται ο ήλιος" Α. (αγόρι)
"Κάποιος κάνει τσίσα" Α (κορίτσι)
"Βρέχει όταν έρχεται καταιγίδα" Μ (αγόρι)
Δόθηκαν αρκετές τέτοιες απαντήσεις καθώς επίσης και παιδιά που είπαν ότι κανείς δεν ήξερε να τους πει (πιθανόν δεν είχαν ρωτήσει κανέναν). Έτσι αποφασίσαμε όλοι μαζί ότι θα ήταν καλύτερο να δουλέψουμε και ν' ανακαλύψουμε εμείς τις απαντήσεις που ψάχνουμε γιατί κανείς δεν μας έδωσε με σαφήνεια να καταλάβουμε πως γίνεται τελικά η βροχή. Επειδή όμως αυτή είναι η πρώτη φορά που τα παιδιά θ' ασχοληθούν μ' ένα τέτοιο εγχείρημα, παρουσιάσαμε πιθανούς τρόπους για να ερευνήσουν το κομμάτι του project που θα τους ανατεθεί. Ψάξαμε λοιπόν στο διαδίκτυο και βρήκαμε ένα όμορφο animated video για το κύκλο του νερού που μπορείτε να δείτε παρακάτω:

                               

Παρόλο που η αφήγηση είναι στ' Αγγλικά, η απεικόνιση είναι πραγματικά εξαιρετική ώστε να γίνεται κατανοητή χωρίς λόγια. Η μετάφραση έγινε για την καλύτερη απόδοση και κατανόηση των πληροφοριών.
Κατόπιν αναρτήθηκε το οπτικό υλικό που βρήκαμε από περιοδικά και εκπαιδευτικά βιβλία σε σχεση με το κυκλο του νερού...


Βρήκαμε στη βιβλιοθήκη της τάξης μας και το βιβλίο "Πέφτει πέφτει η σταγόνα"


Τέλος, εικονογραφήσαμε την ιστορία και το ταξίδι της και την αναρτήσαμε ψηλά!


Παρουσιάσαμε και το γνωστό πείραμα με το νερό που βράζει και τους υδρατμούς που υγροποιούνται και στάζουν από το καπάκι της κατσαρόλας, όπως ακριβώς με τη βοήθεια του ψυχρού αέρα τα σύννεφα "αδειάζουν" τις σταγόνες και πέφτει βροχή.





Τα παιδιά αποτύπωσαν στο χαρτί τον κύκλο του νερού όπως τον κατάλαβαν, μέσα από τις δραστηριότητες διερεύνησης του θέματος... Τα πήγαν εξαιρετικά!





Και οι δουλίτσα τους ολοκληρωμένη!





















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου