Στο 5ο βήμα του προγράμματος ο στόχος ήταν να καταγράψουμε την καθημερινότητά μας ώστε να αναδειχθούν και να αποτυπωθούν τα στοιχεία της κουλτούρας μας. Άραγε η έννοια κουλτούρα, πόσο εύκολη είναι για τα παιδιά του νηπιαγωγείου; Όχι τόσο δύσκολη όπως θα διαπιστώσετε, αρκεί να αφήσουμε τα παιδιά να παρατηρήσουν αργά και προσεκτικά, ν' αναρωτηθούν, να υποθέσουν και να προβούν σε δικά τους συμπεράσματα σχετικά με τα ιδιαίτερα εκείνα στοιχεία που απαρτίζουν την καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
Εκείνη τη χρονική περίοδο στη τάξη μας ασχολούμασταν με την εποχή του Χειμώνα και συγκεκριμένα με τα ζώα και τους ανθρώπους που ζουν στους πάγους. Μέσα από ένα καταπληκτικό υλικό που βρήκα στο διαδίκτυο (η ηλεκτρονική διεύθυνση βρίσκεται στις ΠΗΓΕΣ), παρουσιάστηκε στα παιδιά η ζωή των Ινουίτ, που καταδείκνυε ακριβώς αυτό: τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τη γλώσσα που μιλούν, τα σπίτια που μένουν, το πως κυνηγούν για να βρουν την τροφή τους και άλλα στοιχεία της καθημερινότητάς τους. Έτσι τα παιδιά εντόπισαν ομοιότητες και διαφορές σε σχέση με τη δική τους ζωή και αντιλήφθηκαν ότι αυτά τα στοιχεία κάνουν τους ανθρώπους μοναδικούς και ξεχωριστούς.
Επιλέγοντας τα δυο από τα πέντε βίντεο ως υλικό της πλατφόρμας για αξιοποίηση στο συγκεκριμένο βήμα, έδωσαν την ευκαιρία στα παιδιά να παρατηρήσουν κι άλλες διαφορετικές στιγμές της καθημερινής ζωής άλλων πολιτισμών και να διευρύνουν έτσι την αντίληψή τους για το κόσμο γύρω τους. Το πρώτο βίντεο που επεξεργαστήκαμε αφορούσε τη ζωή των Μουσουλμάνων και μάλιστα μια ιερή στιγμή γι' αυτούς, την ώρα της προσευχής τους στο Τέμενος του Προφήτη στη Μεδίνα της Σαουδικής Αραβίας (μπορείτε να δείτε ολόκληρο το άρθρο και το βίντεο πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο).
http://outofedenwalk.nationalgeographic.com/2013/09/21/the-prophets-mosque/
Τα παιδιά αφού παρακολούθησαν το βίντεο, τους ζήτησα να μου πουν τι είδαν. Όπως ήταν αναμενόμενο λίγα πράγματα εντόπισαν με αυτή τη "γρήγορη" ματιά. Τους προέτρεψα λοιπόν να κάνουν μια πιο προσεκτική και λεπτομερή παρατήρηση με το να δούν ξανά το βίντεο σε στοπ καρέ και μάλιστα κάνοντας zoom σε λεπτομέρειες που τυχόν θα τους προκαλούσαν το ενδιαφέρον. Η Ρουτίνα Σκέψης-Thinking Routine 'ZOOM IN' βοήθησε στην καταγραφή της σκέψης και των ερμηνειών που έκαναν τα παιδιά όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα.
http://www.outofedenwalk.com/media/2014/01/milestone-18-displaced/
Εδώ τα παιδιά επεξεργαστήκαν τις εικόνες έχοντας τον ίδιο στόχο δηλαδή την προσεκτική ακρόαση και παρατήρηση και μέσα από δικές μου ερωτήσεις ζητούσα διαρκώς να αιτιολογούν κάθε φορά αυτό που βλέπουν και να το εξηγούν ώστε να σκέφτονται πέρα από το προφανές. Είδαν τη βροχή, την άκουσαν, σκέφτηκαν ότι οι σκηνές δεν είναι τόσο ανθεκτικές κάτω από αυτές τις συνθήκες και έκαναν τους δικούς τους συνειρμούς για τον τρόπο και το λόγο που ζουν εκεί αυτοί οι άνθρωποι. Σκοπός δεν είναι τα παιδιά να δώσουν μια σωστή απάντηση για κάτι αλλά να μάθουν να ερευνούν, ν' αναρωτιούνται, να σκέφτονται, να υποθέτουν, να κάνουν συνδέσεις για να μπορούν να ερμηνεύουν το κόσμο γύρω τους.
ΠΗΓΕΣ
www.akida.info/index.php?option=com_docman&task=doc_download...
http://worldartsme.com/multicultural-world-clipart.html#gal_post_46108_multicultural-world-clipart-1.jpg
Εκείνη τη χρονική περίοδο στη τάξη μας ασχολούμασταν με την εποχή του Χειμώνα και συγκεκριμένα με τα ζώα και τους ανθρώπους που ζουν στους πάγους. Μέσα από ένα καταπληκτικό υλικό που βρήκα στο διαδίκτυο (η ηλεκτρονική διεύθυνση βρίσκεται στις ΠΗΓΕΣ), παρουσιάστηκε στα παιδιά η ζωή των Ινουίτ, που καταδείκνυε ακριβώς αυτό: τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τη γλώσσα που μιλούν, τα σπίτια που μένουν, το πως κυνηγούν για να βρουν την τροφή τους και άλλα στοιχεία της καθημερινότητάς τους. Έτσι τα παιδιά εντόπισαν ομοιότητες και διαφορές σε σχέση με τη δική τους ζωή και αντιλήφθηκαν ότι αυτά τα στοιχεία κάνουν τους ανθρώπους μοναδικούς και ξεχωριστούς.
Επιλέγοντας τα δυο από τα πέντε βίντεο ως υλικό της πλατφόρμας για αξιοποίηση στο συγκεκριμένο βήμα, έδωσαν την ευκαιρία στα παιδιά να παρατηρήσουν κι άλλες διαφορετικές στιγμές της καθημερινής ζωής άλλων πολιτισμών και να διευρύνουν έτσι την αντίληψή τους για το κόσμο γύρω τους. Το πρώτο βίντεο που επεξεργαστήκαμε αφορούσε τη ζωή των Μουσουλμάνων και μάλιστα μια ιερή στιγμή γι' αυτούς, την ώρα της προσευχής τους στο Τέμενος του Προφήτη στη Μεδίνα της Σαουδικής Αραβίας (μπορείτε να δείτε ολόκληρο το άρθρο και το βίντεο πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο).
http://outofedenwalk.nationalgeographic.com/2013/09/21/the-prophets-mosque/
Αξίζει ν' αναδειχθεί εδώ η δύναμη της αλληλεπίδρασης των παιδιών μεταξύ τους και των συνδέσεων που κάνουν ακούγοντας προσεκτικά τις σκέψεις των συμμαθητών τους, όπου η μικρή Κατερίνα Ξ. εντοπίζει ότι στο βίντεο υπάρχουν μόνο άντρες ενώ ο Ίωνας επεκτείνει ακόμη περισσότερο της σκέψη του λέγοντας ότι 'Μπορεί να προσεύχονται αλλού οι γυναίκες". Τα στοιχεία της κουλτούρας αναδεικνύονται εύκολα από τα παιδιά καθώς ο Αλέξανδρος ακούει μια γλώσσα που δεν την γνωρίζει, η Γεωργία με την Αλεξάνδρα λένε για τα ρούχα και τα παπούτσια τους, ο Γιώργος παρατηρεί τα φαγητά που τρώνε και ο Δημήτρης με τη Νικολέττα εντοπίζουν ήθη κι έθιμα. Μάλιστα ο Δημήτρης ανέφερε ότι μάλλον "Θα ήταν πολύ βαρετό να κάνουμε όλοι τα ίδια πράγματα"!
Αντίστοιχη επεξεργασία έγινε τις επόμενες μέρες και στο δεύτερο βίντεο του Paul Salopek που μπορείτε να δείτε στο σύνδεσμο που ακολουθεί:http://www.outofedenwalk.com/media/2014/01/milestone-18-displaced/
Εδώ τα παιδιά επεξεργαστήκαν τις εικόνες έχοντας τον ίδιο στόχο δηλαδή την προσεκτική ακρόαση και παρατήρηση και μέσα από δικές μου ερωτήσεις ζητούσα διαρκώς να αιτιολογούν κάθε φορά αυτό που βλέπουν και να το εξηγούν ώστε να σκέφτονται πέρα από το προφανές. Είδαν τη βροχή, την άκουσαν, σκέφτηκαν ότι οι σκηνές δεν είναι τόσο ανθεκτικές κάτω από αυτές τις συνθήκες και έκαναν τους δικούς τους συνειρμούς για τον τρόπο και το λόγο που ζουν εκεί αυτοί οι άνθρωποι. Σκοπός δεν είναι τα παιδιά να δώσουν μια σωστή απάντηση για κάτι αλλά να μάθουν να ερευνούν, ν' αναρωτιούνται, να σκέφτονται, να υποθέτουν, να κάνουν συνδέσεις για να μπορούν να ερμηνεύουν το κόσμο γύρω τους.
Αναγνωρίζοντας λοιπόν όλα αυτά τα στοιχεία που κάνουν την καθημερινότητά μας πολύ διαφορετική σε σχέση με τη ζωή άλλων ανθρώπων που ζουν σε άλλες χώρες, ζήτησα από τα παιδιά (με τη συμβολή των γονιών τους) να φέρουν στην τάξη υλικό (βίντεο ή φωτογραφίες) από την καθημερινή ζωή τους ή και των γονιών τους, που ν' αποτυπώνονται σ' αυτό στοιχεία της δικής μας, της Ελληνικής κουλτούρας. Η ανταπόκριση ήταν άμεση και πραγματικά θέλω θερμά να ευχαριστήσω τους γονείς των παιδιών, για την προσφορά και την συνεργασία τους καθ' όλη τη διάρκεια του προγράμματος, καθώς με τη συμβολή τους έδωσαν περισσότερο αυθεντικό υλικό για να το επεξεργαστούμε! Το υλικό που πήραμε αφορούσε την επίσκεψη μαθήτριάς μας στο πανηγύρι τοπικής εκκλησίας, την προετοιμασία ενός μαθητή για την προπόνησή του στο μάθημα κολύμβησης, φροντίδα μαθήτριάς μας στην ανύμπορη προγιαγιά της, Κυριακάτικο τελετουργικό-προετοιμασία γλυκίσματος μαμάς με την κόρη της, καθιερωμένη επίσκεψη σε χώρο αναψυχής μαθητή με την οικογένειά του και πλάνα από την καθημερινότητα του μπαμπά ενός μαθητή μας εν ώρα εργασίας. Όλο το υλικό παρουσιάστηκε στην ολομέλεια και καθώς στην πλατφόρμα μπορούσε ένα από αυτά ν' ανέβει, τα παιδιά με ψηφοφορία επέλεξαν το βίντεο με το μπαμπά του συμμαθητή τους κυρίως γιατί αγαπούν το (προϊόν) που φτιάχνει είναι το καλύτερο σε όλη τη γειτονιά!!! Δείτε το βίντεο και θα καταλάβετε!!!!
Η επόμενη αποστολή θα είναι η τελευταία του ταξιδιού μας...ή μήπως όχι;
ΠΗΓΕΣ
www.akida.info/index.php?option=com_docman&task=doc_download...
http://worldartsme.com/multicultural-world-clipart.html#gal_post_46108_multicultural-world-clipart-1.jpg
Μία ακόμη ολοκληρωμένη δουλειά. Εξαιρετική σειρά δραστηριοτήτων. Μπράβο Τόνια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια Τόνια! Μου άρεσε πολύ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ κορίτσια! Παραθέτω απλά μια πρόταση για το πως δουλέψαμε την αποστολή. Τζένη μου έχω δει και τη δική σου καταπληκτική δουλειά κι εσύ Νίκη είμαι σίγουρη ότι θα κάνεις ακόμη καλύτερες από μας!
ΑπάντησηΔιαγραφή